24 mars 2009

Barbershop rocks!!

Wow! Alltså, åh jag vet inte vart jag ska börja! Jag har haft en sån helt underbar kväll!!! Vi har haft körövning med Snowflake Singers och idag coachades vi av Åse Hagerman, dirigent för Alba Show Chorus, som för övrigt blev VÄRLDSMÄSTERE i Harmony classics (barbershopsång) 2007! Så tro at Åse är grymt duktig!
Hon kom in som en stormvind med helt galet mycket energi och var otroligt inspirerande. Så mycket vi har fått lära oss och vilka utvecklingssprång vi har gjort, både som kör och individuellt. Jag har fått oändligt många aha-upplevelser, hittat sångtekniker och ett sound jag inte haft innan, skit häftigt rent ut sagt!! =) Det är en lite speciell sångteknik att sjunga barbershop och vissa saker har jag tragglat fram och tillbaka under mina tre år i Snowflake men aldrig riktigt fått grepp på, men efter ikväll har polletten verkligen trillat ner. Nu gäller det bara att memorera alla nya kunskaper och fortsätta träna.
Det känns ur trist att det är en hel vecka tills nästa övning! Trots att vi förlängde övningen till fyra timmar idag skulle jag ha kunnat sjunga till kl 24 utan bekymmer. Det är så häftigt när man går från klarhet till klarhet och hör hur mycket bättre allt börjar låta, tänk så bra vi kommer att vara när vi åker ner till Västerås??! Åh, vad jag längtar...
Jag var trött och hängig ikväll innan jag skulle fara, ville egentligen stanna hemma och bara få ta det lugnt. Det kändes drygt att behöva stå uppe på gradängerna och sjunga från 18-22. Men jag är hur pigg som helst nu, skulle kunna springa ett maraton. Nästan.. ;) Jag är lycklig ända in i hjärteroten ikväll, vilken kick det ger att sjunga ikör. Hur överlever alla andra som inte har någon kör??! Stackars människor....

Måste försöka varva ner nu så att jag kan somna, det behövs för det är mycket som står på agendan imorgon.

4 kommentarer:

  1. Vi lever på ruinens brant!
    Utan kör är det förfärligt och det går inte att vara riktigt lycklig!

    Jag saknar körsjungandet så himla mycket. Efter två år i Sthlm har jag fortfarande inte hittat "min" kör. Det sörjer jag verkligen... Så du har det bra du. Sjung för glatta livet! :-)

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Fy så trist! Men jag lovar, jag kan sjunga så det räcker för oss båda! =)
    KRAM!

    SvaraRadera
  3. När har ni nästa uppvisning här i Umeå? Ex inne i MVG? :) Måste ju få höra er ngn gång!! Nu kryper Isabella, tjoho.

    SvaraRadera
  4. Vi kommer att sjunga på kulturnatta den 23 maj, det är inte helt klart än exakt vart och när men jag återkommer om det! =)

    SvaraRadera