28 januari 2009

Seger!

Jag har infört en ny läggnings rutin (är det en rutin även om jag bara gjort det en gång hittils?) när det började bli dags för nattning gick jag och Maja till badrummet där jag hade släckt ner lite, tänt ett doft ljus och så spelade jag tyst lite avslappningsmusik. Sen masserade jag henne för att hjälpa henne att komma ner i varv. Det fungerade väl sådär, mysigt var det naturligtvis, men Maja tyckte det var så skönt att hon blev pigg och glad!
Nåja, vi fortsatte till sovrummet där det oxå spelades avslappningsmusik och så ammade jag henne i mörkret för att sedan lägga henne i vagnen för att sova. Som vanligt började Maja protestera högljutt när hon insåg att hon skulle bli lämnad ensam och jag försökte bita ihop... Det är verkligen det värsta jag vet när Maja skriker i ren panik, mitt hjärta går i tusen bitar! Jag stod ute i hallen och Andreas höll om mignär mina tårar rann, kände mig som en fruktansvärd mor som bara stod och tittade på när Maja var så ledsen. Jag vet ju att det inte var någon fara med henne men det gör så ont i mig ändå. Hur som helst när jag var nära att ge upp och jag hade intalat mig själv att nu var det sista gången jag skulle gå in och ge henne tutten igen, somnar hon inte nu tar jag upp henne och tröstar och så får hon sova hos mig, som vanligt... Men, ett mirakel skedde och MAJA SOMNADE SJÄLV I SIN VAGN!!! Jag vann över Maja för första gången, jag klarade av att vänta ut henne! Vilken lycka det var! Och miraklen tog inte slut här för min älskade lilla gullunge sov i hela TRE timmar innan hon vaknade för att få mat och sen sov hon i TRE timmar till!! Snälla gode Gud låt det här inte vara en engångsföreteelse....

3 kommentarer:

  1. Tjena!
    Jo, vi har väldans otur - eller snarare - Ola har väldans otur. Hans uppfödare har visat sig vara väldigt oseriös (något jag inte visste vid tid för köp av hund), och det är nu det Ola får betala priset för.
    Förhoppningen blir han bättre, men vi vet ingenting förrän framåt sommaren, och då ska alla stora beslut fattas. Känns tungt.
    Skönt att både ni och många andra har tur med era hundar, men ser man till den stora bilden när det kommer till just Cavalierer så är det hela ett vågspel då de är enormt drabbade av diverse sjukdomar som även är svåra att upptäcka (många hundar har minimala tecken) samt är genetiska, vilket leder till att det omedvetet avlas på sjuka djur. Att uppfödarna fått hårdare avelsregler kommer säkert visa resultat längre fram, men inte inom de närmsta 10 åren.
    Mvh,
    Lisa.

    SvaraRadera
  2. Grattis...eller vad man säger! Jag vet exakt vad du menar med paniken i mamma-hjärtat. Bra att du inte gav upp (vet hur lätt det är att ge efter) o försök att göra så dag som natt, tillslut lär hon sig att somna själv utan skrik o utan dig. Är det tänkt att hon ska sova jälv på nätterna oxå eller bara dag o kvällstid? Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Målet är naturligtvis att hon ska kunna sova själv hela nätterna, men för tillfället är jag tacksam bara hon sover ett tag själv på natten iaf. Problemet är att jag är så sjukt trött på natten att jag ofta inte orkar ta striden utan ger upp och låter henne sova hos mig.

    SvaraRadera