23 oktober 2011

Grusade planer och förtvivlan - gånger två

Förmiddagen, en resumé:

Mår fina fisken hela morgonen.
Maja jublar över att det äntligen är söndag och kyrkbesök.
Uppklädda från topp till tå och med matchande halsband gick vi uppspelta till busshållplatsen.

Mår fortfarande bra.

På bussen kom kallsvetten.
Innanför kyrkdörrarna slog yrseln följe.
Sätter mig för att vila bort det.
Ignorerar - klart det går över!
Magen börjar köra.
Förnekelse.
Det är bara min känsliga morgonmage som spökar, inget nytt där.

Illamående.
Tror fortfarande det kommer gå över, behöver bara vila lite.
Hinner knappt tänka tanken klar förrän jag tar Maja i handen och springer till toan.

Insikt.
Det här är inte min vanliga känsliga mage.

Maja håller i mina glasögon.
Stryker med handen på min rygg - "Det gå bla mamma".
Sen kommer insikten till henne också.
Besvikelse i rösten - "Jag vill gå i kyjkan, jag vill det".
Mitt hjärta går sönder.
Kanske jag kan försöka va' kvar - för Majas skull?
Fem sekunders överläggning.
Nää.
Det går inte.
Tänk alla jag riskerar smitta.
Suck.

Hör bästa vännerna i toaletten bredvid.
Fredinah - ängeln - säger att Maja får stanna med henne och Désire.
Hurra!
Maja tvekar, känns otäckt att mamma ska fara.
Mutas med napp och gillar läget, hon stannar.
Stinget i hjärtat och mitt dåliga samvetet är som bortblåst.
Maja behöver inte lida för att jag är sjuk.
Skönt!

Allt är klart.
Jag är påklädd.
Maja glad och vinkar hejdå.
Sen ser jag det i slowmotion.
Neeej!
Försöker desperat stoppa det.
Försent.
En kvinna dyker ner mot Maja.
I all välmening sätter hon ett välkommen klistermärke på tröjan.
Ser läppen börja darra och tårarna blänker i ögonen.
Gör ett desperat damage control försök.
- Kan du vara snäll och backa undan lite?
Maja gråter.
Kvinnan böjer sig ner igen, håller om och kramar för att trösta.
Big misstake.
Tröstlös gråt och förtvivlan utbryter.

Nu är vi hemma.
Båda två.
Jag ligger i sängen och mår mycket bättre.
I alla fall så länge jag ligger ner.
Maja myser med pappa.

Nu till det VÄRSTA av allt.
Värre än all magsjuka i hela världen.
Min idol, förebild, mest älskade författare är i stan.
Ikväll har jag biljetter för att höra honom tala.
Har sett fram emot det hur länge som helst.
Längtat!
Jag skulle köpa ett signerat(!) ex av hans nya, rykande färska bok.
Känner mig minst lika förkrossad som Maja tidigare i kyrkan.

Det här får inte hända!

Käre gode Gud, gör mig frisk så jag kan gå och lyssna på Tomas Sjödin ikväll. Snälla!
Det gör inget om jag ligger magsjuk hela veckan som kommer, bara jag är frisk och kan åka ikväll. Deal?
Amen



- Posted using BlogPress from my iPhone




2 kommentarer:

  1. Åååååh, stackare!! Så illa dålig tajming! Hoppas du mår bättre!!

    SvaraRadera
  2. Men fy vad trist! Krya på dig! Kramar

    SvaraRadera