7 november 2007

Känslor på jobbet

Har haft en alldeles fantastisk dag på jobbet idag. Har jobbat ihop med P och skrattat mig igenom dagen känns det som. =) Fast jag har aldrig grinat så mycket under en arbetsdag heller, men det beror vare sig på min brukare eller på P utan på grund av en bok som Chia har köpt in till oss i personalen, "Utan dig kan jag inte smaka på snön". Jag som aldrig varit förtjust i novellsamlingar har läst så fort jag fått en sekund över och inte kunnat hålla mig för vare sig skratt eller tårar. Det handlar om personlig assistans, både assistenter, anhöriga och brukare som bjudit på glimtar ur deras liv och mina tårar har trillat av både sorg och glädje över deras livsöden. En sååå stark bok som ni bara MÅSTE läsa!
Gå in på http://www.jaggillarmittjobb.se/novell.html och läs om hur boken kom till och vad den handlar om, och inte minst, hur man får tag på den!
Det här får oxå bli ett inlägg i tacksamhetens tecken... Jag är så tacksam för att jag är frisk och inte behöver någon som måste hjälpa mig med allt, tacksam för att jag får jobba här hos A och vara en del av hans liv. Att ha ett jobb där man känner sig som en i familjen, ja så är det faktiskt. Där man känner sig behövd och omtyckt, kanske rent älskad... Så lätt det blir då att bjuda på sig själv, lägga ner sin själ i det man gör och göra allt för att A ska få ett så rikt liv som möjligt. Wow, hur många kan säga så om sitt jobb??! =D
Man behöver få distans ibland till sina egna bekymmer och problem, få hjälp av andra att se att man inte har det värst och att det finns så många fantastiska saker i sitt liv som man inte ser bara för att man tar dem för givet.
Ujuj, blir alldeles sentimental nu och blank i ögonen igen, fast har i och för sig varnat nattpersonalen (har rast nu innan min journatt börjar) att hon inte ska bli orolig om hon hör snyftningar inne från personalrummet för jag har några sidor kvar i boken att läsa.
Dagens uppmaning blir att ändra fokus, inte se allt som går emot och känns jobbigt. Leta efter det som gör dig glad och se allt du har istället för det du inte har. Läs boken och bli berörd och byt karriär; bli personlig assistent, lovar att du inte kommer att ångra dig!!
Godnatt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar