19 juli 2009

Någon som vill ha min dator innan den åker ut genom fönstret??

Jag sitter här och surar och muttrar, eländes skit teknik och skruttdatorer! Åh, jag blir så less!

För att ta det hela från början. För en dryg vecka sedan fick jag världens bästa födelsedagspresent i förskott av min käre gubbe, en videokamera! =D Har länge önskat mig en men tyckt att de varit alldeles för dyra och hade accepterat att jag inte skulle få äga någon. När Andreas sa vad han ville ge mig trodde jag inte att det var sant, jag blev så hjärtans lycklig! Eftersom det händer så mycket med Maja hela tiden nu ville han inte vänta till min födelsedag i augusti utan ge den med en gång. Inte mig emot! Sedan dess har jag filmat och filmat, testat och lekt, Majas alla aktiviteter har flitigt dokumenterats.

Idag skedde så det vi har väntat på; Maja upptäcker konsten att åla sig frammåt, hurra! Det går inte jätte fort men allteftersom dagen gick har hon förfinat sin teknik så det lär knappast dröja innan hon blir svår att hålla jämna steg med här hemma. I samma veva lär hon sig även att krypa(!) det var lite vingligt och det var inte så många"steg" hon tog, men kröp gjorde hon! Tro nu inte att det slutar med det, när hon stod på alla fyra tog hon tag i hyllan under soffbordet och ställde sig upp på knä! Lyckligt och svajande får hon tag på en av fjärrkontrollerna innan hon stupar och det hela slutar med en videokamera som "slängs" i backen (tack och lov för vår tjocka matta!) och tårar. Förvaringen av våra kontroller bör nog flyttas till ett säkrare ställe om vi månar om deras livslängd... =)
Allt det här har jag fångat med kameran och glad i hågen satte jag mig vid datorn för att lära mig redigeringsprogrammet. Men till mitt stora förtret får jag det inte att funka, trots att jag följer alla instruktioner till punkt och pricka. Filmerna går knackigt, ljudet är inte i synk och ibland går det hela i slowmotion. Efter mycket tandagnisslan gick jag till Andreas och i det närmaste slängde datorn i knät på honom -"Fixa!!" Det är få saker som kan få mig så ur balans och irriterad som icke fungerande datorer...
Det visade sig tillslut att ingen av våra datorer räcker till för programmen och storleken på filerna, trots att vår bärbara inte är mer än två år... Så här sitter jag nu med en jätte fin HD kamera, men jag kan inte redigera filmerna och lägga upp här och jag kan bara spela upp dem i kameran eller i tvn via kameran....Gaah!

Borde man kanske skämmas för att man klagar så över sina lyxproblem..?

1 kommentar:

  1. Åh, Sara jag lider med dig!! Hade det inte varit för Emanuels kunskaper på området hade jag blivit TOKIG!! :) Snart har det fixat sig ska du se. Och tills dess kan du ju i alla fall glädjas över att du har kunnat filma, så får du väl ta itu med redigeringen om ett par år i värsta fall.... :) KRAM!!

    SvaraRadera