12 mars 2010

I valet och kvalet

Efter det lyckade gardinprojektet i Majas rum spirar inspirationen och jag har fått blodad tand. Näst på tur står köket. Vi har - äntligen! - fått tummen ur och klätt om kökssoffan och nu vill jag vårfrächaupp resten oxå. Vi var på stan idag för att kolla på tyger, ja jag fick med mig Andreas på det utan mindsta knorrande eller suckar, det är en rasande bra karl jag har. Jag fastnade jätte mycket för ett läckert tyg som Andreas tittade en stund på under tystnad med ett lite skeptiskt leende på läpparna. Det var väl inte riktigt det han hade tänkt sig. Men min fina gubbe sa att om du verkligen vill ha det tyget så köp det då. Dock har hans tveksamhet smittat mig lite... Här ser ni tyget. På bilden ser mönstret lite rörigt och "plåttrigt" ut, men det är väldigt stormönstrat så det upplevs - inte av mig i alla fall - som rörigt. Vad tycker ni? Skulle vilja sy grytlappar av samma tyg och köpa ett enfärgat limegrönt tyg till duk.

När vi ändå har en frågestund, är det någon som vet om man kan spraymåla på en redan målad yta? Behöver man rugga upp ytan innan för att färgen ska fästa? Och är det lika slitttåligt som när man målar med pensel? Jag längtar nämligen efter att få byta ut den tråkiga smutsgrå/beigafärgen på kökssoffan till vitt. Det är verkligen farligt att börja göra om och skaffa nytt till lägenheten, det skapar mersmak! =)

6 kommentarer:

  1. 1. Tyget är verkligen as-snyggt!

    2. Jo jag tror nog att du bör rubba upp ytan något för bästa hållbarhet. Annars kan man ju alltid måla på 20 lager ;)

    3. Kan du inte skarva tyget lite snyggt så det räcker till gardinen?

    SvaraRadera
  2. Typiskt, jag som hoppades på att jag skulle slippa en massa extra jobb om jag sprayade istället för att måla. Men jag föredrar ju att förarbeta lite framför att måla 20 lager ;)

    Vet inte om det skulle bli så snyggt att skarva tyget eftersom jag vill ha kappan i samma modell som den i Majas rum. En söm mitt på kommer att synas rätt väl, tyvärr.

    SvaraRadera
  3. Sara!

    Jag tror att det även blir snyggare och mer hållbart om du målar med pensel. Visserligen mycket mer jobb, men jag tror att det är värt det eftersom soffan används att sitta på och inte bara titta på.

    Kram mamma

    SvaraRadera
  4. Ytterligare ett tips: Om du gillar äppeltyget kan du ju så grytlappar, dukar till bord och bänk och sedan ha ett enfärgat tyg, kanske i limegrönt till gardinen och kanske även en kudde i soffan.

    mamma

    SvaraRadera
  5. Ännu ett tips är att ha ett ljust tyg till gardinen, typ den vita bakgrunden i äppeltyget och sedan ha grytlappar och dukar i äppeltyget samt klippa ut tre till fem äpplen som du först stryker fast med vliesofix och sedan sicksackar fast på det enfärgade ljusa/vita tyget som blir gardin. Vi kan ju prata mer om det.

    mamma

    SvaraRadera
  6. Åh mamma, du är en klippa!! Tack för alla tips, vad skulle jag ta mig till utan dig??!

    PUSS!!

    SvaraRadera