5 november 2011

3 årskalas med Nalle Puh

I eftermiddags var det äntligen dags för det högt efterlängtade FÖDELSEDAGSKALASET. Som Maja har längtat och pratat om denna spännande tillställning. I år försökte vi banta ner kalaset markant i jämförelse med 1-och 2årskalasen (som var jätte härliga, men då var det fullt hus hela dagen). Dels för att vi kände att vi inte orkade med ännu ett bauta kalas med alla nära och kära, men inte minst för att Maja blir så obekväm och osäker när det är för mycket folk runt henne. Resultatet blev strålande! Visseligen hade Maja, naturligtvis, sina blyga stunder men hon var såå lycklig! Alla hennes närmsta vänner var där och varendaste present hon fick var mitt i prick. Maja var i sjunde himlen. =)

Jag utmanade mig själv, inte bara med att debutera i att skulptera i sockerpasta,

utan även att täcka en tårta med marsipan. Har aldrig vågat mig på det tidigare. Men med strålande instruktionsvideos både hur man spacklar och klär en tårta, gick det över förväntan bra!

Och på de ställen där det blev sprickor och andra skönhetsfel satte jag egentillverkade(!) blommor. =)

Naturligtvis är det inte jag som har gjort den helt fantastiska gräsplätten med Nalle Puh och Nasse. Det är JOHANNA som ligger bakom konstverket. Hon överträffar sig själv varje gång, jag kan inte begripa vilken grym fantasi och skicklighet hon har! Vill ni se fler bilder (och i bättre kvallité) på mästerverket, gå in här och titta.

TACK, TACK, TACK fina Johanna för Nalle Puh, och all hjälp med tips och råd. Utan dig hade jag aldrig kunnat få till det så här!

Lite korv i magen innan allt sött är bra.

(Tips! Klicka på bilden så den blir lite större. Spana sen in Julians korvätarstil. Oslagbar!)



Alla barn ville bara KASTA sig över den fina tårtan. Till Majas förfäran. Kolla minen, haha!

Men det blev fort lugnt igen när alla fått sin beskärda del av tårtan och sockerblommorna delats ut rättvist.

Åh, Lulle! Får jag gifta mig med dig??

Bästaste bästisen var på plats förstås.

Ett riktigt radarpar.

Här är en annan av Majas favoriter, lilla S.

Men vem kan klandra henne? Ungen är ju söt som socker!

Tårtan gick åt till sista bit. Bästa betyget för att tårtan inte bara hade en snygg utsida. Visst får man skryta lite ibland?? ;)

Det blev en helt fantastisk eftermiddag med goda vänner och Maja gick runt och dansade och sjöng när hon lekte med sina presenter. En av dem var en Blå nalle som snabbt blev döpt till "Stora Blå" och hennes älskade gamla trotjänare fick byta namn till "Lilla Blå". Efter aftonbönen låg Maja och höll om Stora Blå: -Jag äj så glad föj Dlesede och Fjeddedina (Désire och Fredinah) föj jag fick den häj. En perfekt avslutning på en perfekt dag.

Tack alla vänner för att ni kom och och fyllde vårt hem med så mycket skratt och värme! 

1 kommentar:

  1. Tack för ett fint kalas! Tänkte på att det var ett så lugnt och skönt kalas, så er plan gick ju som smort! (Med ett och annat undantag, sopkvast i skallen och lite sånt som hör till ;) )

    Kram

    SvaraRadera