9 september 2011

Sommarminnen, fortsättning

Det egentliga anledningen till vår söderturne i augusti var att vi ville åka ner till gammelmormor och gammelmorfar i Växjö. Världens snällaste moster följde med för att underlätta för mig under tågresan dit och hem. Att ensam hantera barn, barnvagn, resesäng och packning i alla byten är ingen lek. Att sen underhålla en treåring i 3-4 timmar på tåget är en utmaning av samma klass. Men med moster Hanna gick båda resorna som en dans! Finns ingen som har en så fantastisk hand om barn, i synnerhet Maja, som Hanna. Hon är MAKALÖS! =) Tilläggas bör även att jag är välsignad med ett gudomlig dotter som sköter sig exemplariskt under alla resor.

Väl i Växjö hade vi tre obeskrivligt härliga dagar där vi blev servade med mat som lika gärna kunde varit lagad av en stjärnkock av världsklass. Tillåt mig rätta mig, den VAR lagad av en kock av världsklass, min morfar lagar mat som ingen annan!

Vi njöt av att få umgås och bara ta det lugnt. Maja charmade mommo Bettan och moffa Gunnaj och lindade dem runt lillfingret. Jag håll på att få ett slaganfall när Maja kröp upp i deras säng och dessutom började hoppa i den! När jag var liten hade jag inte ens vågat tänka tanken på att röra mormors magnifikt bäddade säng, men mormor bara skrattade och tyckte att det inget gjorde. Haha, vi som har lyckan att känna min mormor vet att detta är stort, mycket stort!


Både gammelmormor och Maja njöt av att få umgås och leka.

Moffa Gunnaj skulle bjudas på en apelsin, men det var ett fasligt besvär att dela på klyftorna,

tur gammelmorfar är stark och kunde ge en hjälpande hand.

Vi hade makalös tur med vädret, det var riktig stekande högsommarvärme och mesta av tiden spenderades ute i gammelmormor och gammelmorfars härliga trädgård.

Vet inte vad dessa strutar kallas, men de var en stor hit hos Maja.

Hon kunde aldrig få nog och gissa lyckan när hon fick veta att hon fick ta med sig dem hem. :)

Som tidigare nämt är Majas moster att under av tålamod, mjukhet och pedagogik. Finns INGEN som kan leka med Maja som moster!

Fast i just det här fallet undrar jag vem som hade roligast med bubblorna - Maja eller moster??



Att snurra fram såpbubblorna är både effektivt och roligt,

men man får räkna med en och annan vurpa.



Det blir svettigt efter allt snurr, spring och bus i trädgården. Då är det skönt att köra lite bil i skuggan. 

Självklart måste Blå få åka också.

Vi fick besök av mina småkusiner och de här två blev ett riktigt radarpar.

Likaså de här båda som spelade memory, på blodigt allvar!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar