19 december 2011

How to do it!


Fått några förfrågningar här och på Fejjan om hur man gör egentligen? Då vill jag med varm hand hänvisa er vidare till



Det är hon som lärt mig ALLT jag kan och utan hennes instruktionsvideos, tips och råd och stora inspirationskälla hade det ALDRIG blivit några tårtor. Hon är tårtgurun nummer ett!

Men några tips från mig ändå för att få till den släta marsipanen är att ställa in tårtan i kylen en stund mellan varje moment. Gör själva tårtan - in i kylen. Spackla tårtan med smörkräm - in i kylen. Klä med marsipan - in i kylen. Klart för dekorering!

På så vis hinner tårtan "sätta sig" innan man börjar arbeta med den och att stå i kylen efter spackling av smörkrämen är för att tårtan då blir lite fastare i formen (smöret stelnar) och klädningen av marsipanen blir därmed enklare. Sista svängen in i kylen är för att alla delar ska fastna i varann och tårtan blir stabil och bra.

Om du inte vill köpa ätbart lim, använd äggvita eller lite utspädd kristyr för att fästa dekorationerna på tårtan. Det gör jag! =)


Suveräna instruktionsvideos!

SPACKLA tårtor har jag lärt mig av Johanna här. (Jag använder en vanlig tunn rostfri stekspade och det går bara fint att använda.)

KLÄ EN TÅRTA MED MARSIPAN har jag lärt mig av Johanna här. (Här har jag köpt smoothern, utan den hade jag inte kunnat få till den släta ytan.)

Hos JOHANNAS TÅRTOR hittar ni även massvis med bra recept, tips och tricks och inte minst tonnvis med inspiration! Det finns även länkar till de butiker där hon beställt sina varor ifrån.
Själv har jag beställt från B´s Skafferi och Tårtdekor, men det finns mängder med olika butiker, det är bara att googla "sugerpaste" eller liknande så dyker de upp!

Sen är det bara att testa sig fram, våga prova och inse att man ALLTID kan dölja skavanker och fel med lite fin dekoration! =)

Bakom kristyren och den här lilla gubben döljer dig sig fula sprickor i marsipanen... Vem hade kunnat ana?!

Vissla och låtsas som ingenting. Vaddå, de där blommorna var planerade att sitta just där?! ;)

Fake it til you make it!

Good luck!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar