16 december 2011

Grattis Elin!

Igår var det en stor, och lite skrämmande dag. Jag skulle leverera min allra första tårtbeställning! Världens bästa Elin fyller 16 år idag (Hurra!!) och det är klart som korvspad att hon skulle ha en fin tårta dagen till ära. Men som jag har klurat och lurat på hur jag ska få till den efter önskemålet stilrent och vackert vintertema. Hur väl jag lyckades låter jag er andra bedömma. =)

Nåja, den här gubben är vare sig stilren eller vacker, men jag kunde inte hålla mig. Han fick bli min lilla revolt. Är det vintertema så är det!

Jag vart riktigt nöjd tillslut. I synnerhet med tanke på att det här bara är ANDRA gången jag klär en tårta med marsipan och FÖRSTA gången jag gör all delkoration helt själv.

Dock gjorde jag en MEGA tabbe... Kan ni se vilken??

Kan inte begripa hur jag kunde missa det, i synnerhet eftersom jag tog långt över hundra(!) bilder på tårtan (kul att testa kameran ju :) ). Inte heller Anette såg det, men min kära gubbe såg det på bråkdelen av en sekund när jag stolt visade upp bilden på tårtan. Snacka om platt fall och besvikelse!!

Nåå...har ni sett vad det är än?  Om inte får ni ge er till tåls en stund innan jag berättar.

Snöflingor i sockerpasta gjorda med hjälp av mallar.
Det var lite pill med kniven för att skära till kanterna, men annars väldigt enkelt. Sedan avslutade jag med att ge dem en finish av vit- eller silverskimrande pulverfärg.

Kristyren fick också bli vitskimrande, fast därvar jag tvungen att blanda ut pulverfärgen med lite sprit (fråga mig inte varför det måste vara just ren sprit? Fast det räckte ju med ett kryddmått till alltihop så det känns inte så illa. :) ) för att få den att fastna och då gick det lekande lätt.

The BIG misstake - jag stavade namnet fel!!
Det borde inte ens vara möjligt?!

Det blev ett akutsamtal till Anette på kvällen för att be henne kolla om hon kunde få lös bokstäverna och sätta dem rätt . men jag hade limmat dem allt för väl. Blicksnabbt fick jag fram grejerna igen, kom på en lösning som kunde dölja skadorna på marsipanen, och sedan göra om och göra rätt. Men eftersom jag redan gjort allting en gång tidagare gick det rasande snabbt och snart stövlade jag och Felix ut i regnrusket på räddningsuppdag. =)

3 kommentarer:

  1. Wooow, en sååå fiiin tårta. Själv älskar jag också att göra tårtor men jag är inte så duktig, jag lyckas aldrig klä dem på så sätt. Hur gör du? Berätta, berätta! En jättelram

    SvaraRadera
  2. Men jisses vad duktig du ääär! Jättefin!!! Haha så roligt med namnet :P

    SvaraRadera
  3. Wow!! Vilken naturbegåvning du är!! Jag är grymt imponerad!

    SvaraRadera