6 augusti 2010

Surprise!

Nu ska ni få höra vad vi har haft för oss de senaste dagarna. Vi har i största hemlighet - och i samråd med morbror - smitt planer för att överraska moster. Jag kunde inte komma på vad jag skulle ge henne i födelsedagspresent och insåg att jag satt på fyra veckors semester som jag inte visste vad jag skulle göra med. När jag väl kläckt idén var den så genialisk att jag inte kunde förstå hur jag inte kommit på den tidigare. Moster skulle i present få rå om Maja (och mig som en bonus) i några dagar! Morbror var snabbt med på planerna (och behövde knappast övertalas) och jag har gått omkring och myst och längtat efter att få se Hannas reaktion. På onsdag eftermiddag satt jag och Maja och kurade i moster och morbrors vardagsrum i väntan på att Hanna skulle komma hem från jobbet. När det tillslut äntligen gick i dörren gick Maja ut i hallen och hälsade moster välkommen hem. Moster trodde inte sina ögon - "...Nämen?! ... Maja??" - sedan visste hon inte vad hon skulle ta sig till och satte sig pladask på golvet. Vi andra konstaterade att det var för väl att hon inte har ett svagt hjärta och skrattade gott år hennes chockade uppsyn. Sedan kramades vi och Hanna grät en skvätt av lycka.


Vi har åkt till missionskyrkans sommargård Karlsro för att äta våfflor och gå tipspromenad.


Där finns världens mysigaste lekpark


och det blir oslagbart när man är där med världens bästa bonusmoster (Hannas svägerska) och moster och morbror.


När moster varit på jobbet har morbror och Maja passat på att länsa smultronlandet.


Mmmm!


Gott som godis.


Och när smultronen var slut gick de vidare till nästa buske..


..och nästa.

Mätt och belåten efter alla trädgårdens skatter somnade Maja gott och lämnades över i morbrors goda händer. Själv var jag inbjuden till Hannas svägerska Madelene för en stund i lyx. Hon är försäljare av Mary Kay och jag fick behandling efter behandling och hade, när jag gick hem en hy som skimrade ikapp med lyckligt glitter i ögonen och en fin (rosa!) påse med produkter i handen. TACK, tack tack! Det var gudomligt, DU är gudomlig!


När vi fått hem moster från jobbet tog Maja henne i handen och gick på tivoli.


Klart flickan skulle åka karusell, men mamma trodde nog att hon skulle bli lite rädd och inte vilja åka själv.


Men mer fel gick inte att ha!


Där fans stora och snabba karuseller,


och små långsamma men som var minst lika roliga.


Likt en prinsessa vinkade hon till alla hon såg, varje gång, varje varv.


I högform.


Morbror kastade hem en nalle. Tackar.


Men här blev det en svidande nit.


Då togs ett säkert kort med vinst varje gång. En Isbjörn blev lön för mödan.


Vi har hunnit med en shoppingtur och morbrors ögon lyste upp när han såg den här vackra kreationen - "D e n ska Maja ha!" Men det var ändå ingenting emot hur Majas ögon tindrade när hon fått den på sig. Hon skred fram i butiken som en äkta prinsessa medan hon svängde på kolen och kråmade sig framför spegeln. Modern blev nedröstad och klänningen fick komma med hem.


I väntan på mosters hemkomst från jobbet har vi tagit promenader i det fina vädret...


Nää, det här ser inget vidare ut... Men lugn, bara lugn, räddaren i nöden rycker ut.


Maja bedömde blommorna vara i stort behov av vattning.


Då tog hon tog sitt ansvar som enda systerdotter och gav blommorna det de så skriande behövde.


Sen plockade hon en stor skål vinbär. -"Vem ska ha bären, Maja?" -"Hanna!"

Än är inte resan slut, men idag lämnade vi Vänersborg för Mariestad. Morbror Joppe har ju fyllt 20 år och det ska firas med buller och bång!

1 kommentar:

  1. Vilka underbara bilder, de när Maja sitter i karusellerna får ju hjärtat att smälta totalt!! Gullunge!!! Och den där rosa prinsesskreationen går verkligen inte av för hackor!! =)

    Tuva-Li är också vansinnigt förtjust i alla slags röda bär och länsade glatt mormor och morfars buskar på vad hon kunde hitta, även de suuura vinbären slank ned.

    SvaraRadera