3 december 2009

Fulla tvättlinor och en uppvarvad moder

Maja har åkt på en konstig sjuka. Igår kväll vaknade hon och hostade konstigt, jag gick in flera gånger och tittade till henne och fjärde gången jag var inne kräktes hon. Det var inga mängder men det kom med jämna mellanrum i flera timmar innan hon somnade utmattad i min famn. Jag provade ge henne ytterst lite välling idag på morgonen och till min glada förvåning fick hon behålla det. Skönt - det verkar redan gått över! Hon har varit vid gott mod hela dagen, men sovit mycket mer än vanligt och varit hängig. Aptiten har lyst med sin frånvaro, fast föda har ratats med bestämdhet och vällingportionerna varit små. Ingenting som har oroat mig, det är ju inte konstigt med tanke på gårdagen, det konstiga är dock att hon vaknade ikväll igen efter att hon somnat och den här gången blev det en rejäl kaskad. Själv stod jag som ett frågetecken, inte kan man ha magsjuka bara på kvällarna, eller?? Idag kan jag ju dessutom med ännu större bestämdhet säga att hon inte ätit något dåligt eller fått någon allergisk reaktion eftersom hon inte ätit nåt annat än välling.
Hur ska man hantera sånt här? Jag blir så osäker på om och i så fall vad och när jag ska ge henne att äta imorgon. Om det är magsjuka borde väl jag eller Andreas blivit sjuka oxå, men ingen av oss känner minsta tecken på det. Och jag har så känslig mage att jag alltid trillar dit så fort jag kommer i närheten av någon som kräkts... Kan kräkningar på kvällen vara tecken på något annat än magsjuka? Känner mig som en äkta förstagångs mamma med all den oro och lätta hysteri som tillhör... Eftersom hon inte börjat på dagis än har vi föräldrar inte blivit luttrade än, varje gång Maja blir sjuk jagar vi upp oss och står handfallna. Tänk om det är något allvarligt? Att vi har svininfluensan i färskt minne underlättar ju inte heller, trots att vi vet att hon immun mot den nu, men att stå brevid sitt sjuka barn utan att veta vad det är eller kunna hjälpa är nog det värsta som finns.

Det är ju så här vi vill se vår bustjej, pigg och glad! =)



1 kommentar:

  1. Man kanske kan skylla på tänder som är på g? Vad vissa BVC-människor säger, så kan barn visst bli "magsjuka" när tänder ska ploppa ut. Är Maja förkyld, så att det är slem som hon kräks upp? Har hon feber?
    Kram

    SvaraRadera