23 december 2010

Ibland tar det längre tid än man tänkt sig att berätta att man (jag) gjort julgodis

Senast jag gjorde julgodis gick det så här:

En nedsmält termometer och det doftade juligt av plasten på plattan.

Lärdom: SÄTT PÅ RÄTT PLATTA!!

Håhåjaja, det är inte lätt att vara jag alla dagar. Förutom detta lilla missöde var det förskräckligt roligt, att baka julgodis. Svårt annat när man är i sällskap med Erika. Jag lämnade familjen vind för våg i lördags och for till Nordmaling. Där skrattade jag så jag grät så många gånger att jag tappade räkningen. Jag klämde mitt huvud i provhyttsdörren på "Häggan". Shoppade alldeles för mycket kläder på densamma. Slog i tån så jag trodde den skulle trilla av. Gjorde mitt yttersta för att vinna Nelson och Katos gunst, fick i alla fall mysa en del med dem. Men har mina misstankar om att det mest berodde på att jag luktade julgodis... Ja se katter! Vi pratade om livets väsentligheter och jag kom på att jag visst gillar glögg, men HJORTRONGLÖGG ska det va.

Jo just ja, vi gjorde visst lite julgodis oxå! Det som var den egentliga orsaken till resan. Åh, ni kan inte ana hur roligt det var. Inte ens om ni försöker allt ni kan. Erika är det nämligen något alldeles extra med. Skulle kunna kalla henne "soulmate", eller helt enkelt UNDERBAR!

Får jag lov att läska med lite:

Chokladöverdragen lakridskola med en gnutta havssalt. Match made in heaven!


Apelsinknäck - frisk och fräsch smak. Risk för sockerkoma då det inte går att sluta äta av dem.

Sen gjordes det även hallonkola, men den var så blyg att den ville inte vara med på bild.

Hm, har visst hamnat på ett sidospår. Det här inlägget skulle ju handla om att jag den HÄR gången idag minsann inte brände ner någon termometer(!). Eller nåt annat heller för den delen. Nånting jag känner mig mäkta stolt över! Det KAN möjligtvis KANSKE berodde på att jag inte har någon termometer att bränna och för att spisen enbart användes till ett kortare vattenbad till chokladen.. Safty comes first!

Dagens skörd blev, Saras Smarriga Kokoskrisp, både med och utan mintlikör. Samt Nogat (Hemgjord? Äh, inget sånt trams!) överdragen av den finaste sortens(?) blockchoklad(Ica's!) toppad med hackade hasselnötter(på påse). Joo men - slår mig för bröstet - här satsas det helhjärtat när det gäller julbaket och bara det allra mest avancerade duger.

Har ni tur får ni se bilder imorgon på mästervärken. Då är det tänkt att de ska gå sällskap av apelsinknäcken oxå. Lovar inte för mycket angående bilderna, gäller att vara snabb innan allt åkt in i munnen på mina två choklad-galningar.

HJÄLP! Klockan är 01:30?? Panik sova NU!


- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar