7 december 2010

Maja bättrar på sitt uttal

Senast har hon bytt ut "kitta" mot det korrekta "kittla" och kammat hem en massa beröm av hennes föräldrar. Det verkar ha inspirerat henne till att lägga till ett l lite här och var där hon tycker det passar. Vad sägs om "sockla" (socka), "slutla" (sluta), "dockla" (docka) eller "drickla" (dricka)?

Lite som smålänningen som lägger till ett l efter tycke och smak; cyklen, nycklen, biblen osv. Kanske kan skylla allt detta på min mor som faktiskt råkar vara en sån däringa smålänning. :-)


- Posted using BlogPress from my iPhone

3 kommentarer:

  1. Du har min tillåtelse angående bilden men gärna med en länk till upphovskvinnan. ;) Jag är för den delen urkass på att svara på mail själv så det är lugnt...

    SvaraRadera
  2. Självklart ska du ha en länk! Tack för att jag får norpa bilden. =)

    SvaraRadera
  3. Jag är visserligen smålänning, men jag har bott för länge i andra landskap för att komma ihåg ett sådant uttal. Så mig har hon då inte hört med extra l! Puss mamma

    SvaraRadera