19 november 2010

Håll i er - för nu far vi!

Det har - ä n t l i g e n - blivit dags för lite bilder från vår magiska Stockholmshelg. Men se till att ni har gott om tid för jag har inte snålat med bilderna. Åh, vad underbart det är med en ledig dag så man kan blogga precis hur mycket man vill. För inte behövs det städas eller göras nåt annat nyttit här hemma... ehum. =)

Eftersom det är så fasansfullt många bilder får de tillsammans med en och annan bildtext tala för sig själva.

Inflygningen över Hufvudstaden.

Rica hotel - vårt hem i tre dagar. Pilen pekar på vårt rum.

Höll på att dö av slaganfall när vi klev in i rummet och tror att jag tjöt rätt ut av förtjusning över vårt rum. Egna morgonrockar och tofflor minsann!

(Rockarna fick för säkerhetsskull lämnas kvar på hotellet, men tofflorna bor hemma i Umeå nu. En trevlig påminnelse om vår helg varje morgon när jag stoppar fötterna i dem.)

Alldeles nyrenoverat och frächt.


Det var tydligt att det var halloween, hela hötorget var fullt med pumpor.

Hötorget by night.

Efter en dag med shopping och en utomordentligt smarrig lunch på Jensens var det dags för resans höjdpunkt. Vi tog den korta promenaden till Oskars Teatern.

Här såg vi musikalen Sugar - I Hetaste Laget och den var rysligt bra! Jag skrattade tills tårarna rann och diggade loss till den sköna jazziga musiken. Gå och se den!!

På lördagen tog vi en välförtjänt sovmorgon  innan vi intog hotellfrukosten. Jag hade höga förväntningar på den innan, men inget hade kunnat förbereda mig på de enorma bord med gränslöst mycket gott att stoppa i magen. Det var svenska kocklandslaget som tagit ut menyn - och det märktes - den var HIMELSK!

Vädret kunde inte varit bättre, klarblå himmel, sol och i stortsett helt vindstilla. Som gjort för en tur på Skansen. Vi tog T-banan till Norrström varifrån vi åkte båt ut till Djurgården.

Turligt nog tog jag en finfin bild precis utefter båtrutten när vi flög in över Stockholm på fredagen.
Ta och klicka på bilden så ser du lite fler detaljer. =)

Dessvärre var det inte riktigt min dag på Skansen.
Det här var det första jag fick syn på när vi klivit in innanför grindarna. Med största motvilja jag ställde mig brevid så Andreas fick fota. Men jag VÄGRADE i sten att titta på den! Vidriga kryp!


Det var full rulle på fjolårsungarna.

Och jag fick "närkontakt" med mammabjörn. 10 centimeter ifrån varann var vi och jag kände mig tacksam för att det var en glasruta mellan oss. =)

En av fjolårsungarna visade sig på styva linan och klättrade upp på en hög trädstam och satt där uppe som på en tron.

 Det kändes faktiskt nästan som hon gjorde det bara för att showa och visa vad hon kunde. Men vem kan klandra henne? Det skulle jag oxå gjort om jag var lika duktig på att klättra.

Närkontakt blev det även med den här Bergsuven. De fick man gå in till i deras bur och huxflux hade jag en j ä t t e fågel med en död mus mellan klorna som strök mig ovanför huvudet.


En färggrann slingrig liten sak. Men tro inte att jag minns vad det var för kvallisort... En orm helt enkelt! =)
Vill bara förtydliga att jag inte har mixtrat nåt med färgerna, den var verkligen såhär vackert sprakande brandgul.

Piff och Puff bode ihop med ett gäng sköldpaddor. 

Deras kusin gick det dock inte så väl för... Haha! 

Efter att ha sprungit hyperventilerandes och med bultande hjärta igenom sista delen av Skansens Akvarium, fick jag stå länge och väl vid babianerna för att kämpa mot tårarna.
Varför? De eländes spindlarna såklart!  

På kvällen svidade vi om på hotellet och tog åter igen T-banan, men till Södermalm den här gången. Bord var bokat för två på den anrika 100 åriga Restaurang Kvarnen.

Vi fick ställets skönaste servitör. En äkta söderkis och maten var makalöst god! Värd var enda krona, så det så!

Nu mina vänner har vi kommit fram till söndagen, sista dagen. Det var samma härliga väder som innan så vi packade vår väska på förmiddagen och ställde den i receptionen på hotellet. Sen tog vi en långpromenad ner till Gamla stan och kände oss som äkta turister. (Som om vi varit något annat på hela resan?? Haha.)

Solen bjöd på ett spektakullärt skådespel när vi lyfte från Bromma. 

Hejdå Stockholm!

3 kommentarer:

  1. Fina bilder, men min sköna det är ingen berguv du har på bild! Ledsen, men det här är en lappuggla. Egentligen ska du inte vara ledsen därför att i mina öron så är lappugglan ett häftigare obs och en mer sällsynt fågel, i alla fall här i söder. Puss mamma

    SvaraRadera
  2. Äntligen kan jag sova i lugn och ro igen! Kram mamma

    SvaraRadera
  3. Gläder mig att höra att jag inte är orsak till sömnlösa och oroliga nätter längre. =)

    PUSS!

    SvaraRadera