17 maj 2008

Tiden tickar på

Min graviditet

Din graviditet startade Tis 15 jan 2008.
Din menscykel är ca 26 dagar
Du blev gravid ungefär Sön 27 jan 2008 (ägglossningen).
Du har gått 122 fulla dagar av 280 (44%).

Du är i vecka 18.
Du har gått 17 fulla veckor och 3 fulla dagar (v17+3).
Du är i 4:e kalendermånaden.
Du är i 5:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Tis 20 okt 2008
Du har 157 dagar kvar till förlossning.

Fostret: Huvudet är cirka 4 cm i diameter, medan fötterna är cirka 2 cm långa. Nu märker fostret om det är ljust eller mörkt utanför magen, även om ögonen är stängda. Fostret sväljer fostervattnet och kan till och med skilja mellan mammans intag av söt respektive besk föda. Om det är sött sväljer fostret mer vatten och om det är bittert så grimaserar det istället. Fostervattnet är naturligt sött och kroppen ser till att det innehåller rätt mängd av aminosyra, fettsyra, mjölksyra, citronsyra, salt, glukos, fruktos och sist men inte minst proteiner.

Visst är det spännande?! =) Kan inte förstå att jag snart har gått halva tiden 44% är rätt mycket! Har kommit fram till att jag måste ha fått lite sammandragningar nu. Jag har trott att det var växtvärk i livmodern, men efter att ha pratat med mamma om det verkar det mer som det skulle vara sammandragningar eftersom det inte är ihållande så länge, det "knyter" sig i några minuter och sen går det över, för att komma tillbaka en stund senare. Men jag känner mig inte så orolig, det är ju en vanlig företeelse. Men ska fråga barnmorskan om det när vi ska på ultraljudet på torsdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar