27 augusti 2008

Sugen på att sjunga?



Pass på för nu tar kören jag är med i in nya medlemmar!

Vi är inte fullt 40 kvinnor som sjunger barbershop, en körform som härstammar från USA. Att sjunga i barbershopstil innebär fyrstämmig sång utan ackompanjemang som framförs med känsla och inlevelse. Kännetecknande för Barbershop är särskilda klanger som gör att det bildas så kallade övertoner (toner som ingen sjunger men som ändå hörs klinga i rummet). Viktiga ingredienser i Barbershop är också kostym, smink och koreografi.

Stämindelningen i Barbershop är lite annorlunda än i traditionella körer. Melodin ligger oftast inte överst i ackordet utan sjungs av leadstämman som motsvarar ungefär andra sopran i en traditionell kör. Övriga stämmor är bas som ligger längst ner och motsvarar andra alt eller lägre, tenorstämman som är en överstämma och motsvarar första sopran, samt baryton som slingrar sig runt melodistämman och motsvarar andra sopran eller första alt.

Är du nyfiken och vill ta reda på mer gå in på den nordiska huvudorganisationens hemsida Nordic Light Region

Så, ta dig i kragen nu och våga häng på, lovar att du inte kommer att ångra dig. Vill du slippa dyka upp dit ensam, hör av dig till mig så kan vi gå tillsammans.
Prova på övningen är nu på tidsag den 2 september kl 19.00-21.30 och vi håller till i Naturvetarhuset (huvudingången precis bakom universum) Det kommer vara tydligt skyltat.

Kulturnatta 2008

Julshow på studion, folketshus 2007
VÄLKOMMEN!!

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag har lånat bilderna till vår hemsida och hoppas att det är ok. Om inte, säg till så tar jag bort dem. Om det är ok, säg gärna till vem som tagit dem så jag kan fylla i det på sidan!

    Kram
    Alexandra

    SvaraRadera
  2. Det går utmärkt att du satt in bilderna på hemsidan! Det är jag som är mästerfotografen =) och det finns måånga fler bilder om du skulle vara intresserad?

    Kram S

    SvaraRadera