16 april 2010

Det lönar sig att knäppa sina händer

Förra sommaren var jag med Maja vid lekparken utanför vårt hus och pratade med en granne om framtida dagisplats och han pratade varmt om förskolan där han hade båda sina barn - Klippan. Han flikade in att det var ett kristet dagis men "Det var ingen fara, det var ett jätte bra dagis ändå och de var inte alls konstiga!" Han själv var inte kristen och ville lugna mig i att det inte var någon knepig religös friskola. Jag skrattade lätt till svar att ett kristet dagis är inte är något annat än ett stort plus för min del. Jag kände med en gång i hela mig att det var DÄR vi skulle ha Maja! Dock fick jag sänka mina förväntningar regält när jag insåg att de bara hade 17 platser och med sitt goda rykte var det ett populärt dagis, dessutom är det ett stort tryck på alla förskolor i vårt område och långa köer. Chansen att få en plats på Mariehem var liten och att få en på Klippan närmast obefintlig. Men vi satte det som förstahandsval och jag ringde hem och sa att nu måste vi be, be, BE till Gud att han skulle "fixa in" Maja där!

För en dryg vecka sedan verkade det inte som om bönerna nått fram alls då vi fick det nedslående beskedet att det inte fanns en enda dagisplats i hela stan fören i augusti. Nu gällde det inte att få plats på Klippan längre utan att få en plats överhuvudtaget, var i stan det än var. Andreas fick ringa en hel del samtal till både vår handläggare på kommunen och hennes chef för att få dem att hjälpa oss. Efter att ha fått skärpa tonen ganska ordentligt och påminna dem om deras lagstadgade skyldighet att ordna med dagis genom platsgarantin fick vi tillslut ett dagis på Teg. Vi ljublade trots att det låg på andra sidan stan och jag inte skulle kunna hämta och lämna eftersom det inte går några bussar dit. Vi hade fått vår efterlängtade dagisplats och ett löfte om att få komma till ett närliggande dagis till hösten. Toppen!
För mig var det ett bönesvar tillräckligt, men det fanns någon som hade större planer än så... I eftermiddags fick jag ett samtal från vår handläggare och fick veta att Maja var välkommen till Klippans förskola i maj!! Ett av barnen som skulle börjat där var av någon anledning inte aktuell längre och Maja stod näst på tur. Ett under är vad det är och ett STORT bönesvar!

4 kommentarer:

  1. AMEN!!! jag skickade in ansökan om plats till Lisen på Krubban i måndags, med inte speciellt mkt hopp om att få plats. på onsdagen fick vi papper om att hon fått plats! HURRA! Det roliga va att placeringsassistenten ringde upp precis när hon fått ansökan och sa med en lite konstig ton: vet ni att krubban drivs av frälsningsarmén eller?! som att vi nog troligen skrivit fel i ansökan... helt otroligt!

    SvaraRadera
  2. Åh, vad härligt! Har hört jätte mycket gott om Krubban, kommer garanterat bli toppen. Märklig kommentar från handläggaren dock, inte speciellt proffersionellt.

    SvaraRadera
  3. HURRA FÖR DAGISPLATSER! Vad glad jag blir Sara, det var ni mer än väl värda!

    SvaraRadera
  4. HALLELUJA!! :) Ååååh, så glad jag blir för er skull, både för det nya jobbet och förskoleplatsen!! Det är ju så otroligt häftigt när saker bara faller på plats. Gud är gooood.

    SvaraRadera