22 januari 2011

Välsignad konsert

ERIK TILLING


Min fina torsdag som var slutade inte med vårt trevliga lunchbesök. Efter lite upp piffning av mig åkte jag och två goda vänner till Backenkyrkan för en konsert med Erik Tilling.

Jag har en mycket speciell relation till Erik, eller snarare hans musik. Han skiva Hopp var min livräddare när jag var gravid med Maja och låg inlagd på gyn och var så dålig. Jag hade inte fått behålla någon mat på flera dygn och hade precis fått beskedet att läkaren inte ville ge mig den enda medicinen som kunde hjälpa mig. Jag höll på att gå sönder helt och låg bara och skakade och grät.

För att lugna ner mig själv tog jag fram min lilla cd-spelare och fodralet med skivorna för att lyssna på en annan livräddare - Tomas Boström. Men, till min förtvivlan hade Andreas tagit med sig fel fodral! Istället för mitt nogranna utval av skivor så fanns där inte en enda skiva som var något att ha. Det blev droppen, jag grät nåt hysteriskt och tackade Gud för att jag åtminstånde var ensam på min sal så jag fick bryta ihop utan iaktagare.

Det var flera av Erik Tillings skivor som låg i fodralet. Jag hade fått dem på posten av min syster ett år tidigare, men eftersom jag aldrig gillat att lyssna på lovsångsskivor (de ska sjungas, inte lyssnas på - enligt mig) hamnade dem olyssnade i det där fodralet och glömdes bort.

Nu satte jag in den översta skivan i spelaren. När de första tonerna letade sig ut ur högtalarna började mina tårar rinna ännu värre. Men den här gången av tacksamhet. Här är sången som låg på spår 1:

Kristus är framför mig,
bakom mig,
över mig,
och under mig.

Kristus är med mig,
i mig
runt omkring,
Du bor i mig.

Omger hela mig.
Morgon, dag som natt.

Jag var inte ensam. Gud var med mig och budskapet kunde inte förmedlats på ett tydligare sätt. Sedan följde sång på sång som träffade mig rakt i hjärtat. Varenda en kändes som om de vore skrivna enkomt till mig för just den här stunden. Passande nog heter skivan Hopp

Jag vred upp ljudet på max och lät musiken dränka mitt illamående och det som var så outhärdligt från början slutade i en fantastisk bönestund. Jag fick inte det det jag bad om, jag fick något mycket större och bättre.



Med det sagt förstår ni nog hur härligt det var att ÄNTLIGEN få höra honom live. Och hur högt jag värderar min signerade skiva.

2 kommentarer:

  1. Du inspirerade mig att leta reda på Erik Tilling på Spotify så nu sitter jag och lyssnar. :)

    SvaraRadera
  2. Tack för en fin berättelse om något så starkt Sara.
    Tack för att du delar med dig.

    SvaraRadera