24 mars 2012

När snön vräker ner passar det fint att låtsas som ingenting, och gömma sig i ett tropikhus.


Vi har - som framgick i förra inlägget - spenderat förmiddagen på Tropikhuset i Holmsund idag. Ett synnerligen gott val av lördagsutflykt, det blev ett härligt äventyr för både oss och Maja.



Maja spanade farcinerat in alla djur. Ibland med skräckblandad förtjusning.



De hade en salig blandning djur, alltifrån pygméigelkottar till små apor som hoppade fritt, grodor, ödlor, ormar, spindlar, GIANTISKA vandrande pinnar (de är min nya fobi, det var det vidrigaste jag sett!) och en hel del annat smått och gott.




När ormen Pytonormen Pelle plockades fram blev det nästan lite väl spännande för Maja och vi höll oss på ormlängds avstånd.


Men klappa svansen lite tordes hon i alla fall.



Efter en stunds avvaktande känndes det helt ok att komma fram och klappa när jag höll i ormen.



Fast när den började ha lite väl mycket egen vilja och kom för nära med huvudet ökade både puls och andningen på mig kraftigt. Spelar ingen roll att jag visste att Pelle hade goda avsikter.



Tur för mig att tjejen som jobbade där hade varit med förr och smög in en hjälpande hand och styrde undan huvudet. Och vid det laget hade Maja vågat sig upp i mitt knä.



Till sist hjälptes vi åt att hålla i Pelle och var mäkta stolta över vår bedrift!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar